zdrowa żywność

Co określamy mianem superżywności?

Osoby zainteresowane zdrowym odżywianiem i stylem życia z pewnością zetknęły się już z terminem „superfood”, czyli superżywność. Warto przyjrzeć się jej bliżej, zwłaszcza teraz w okresie zwiększonej zachorowalności, gdy szczególnie zależy nam na naturalnej odporności i zdrowiu. Czym tak naprawdę jest superżywność, jakie produkty do niej zaliczamy i co warto o niej wiedzieć?

Co to jest superżywność?

Choć superżywność nie doczekała się ścisłej, uregulowanej prawnie definicji, jej mianem możemy określać produkty spożywcze, które charakteryzują się wysoką zawartością ważnych dla naszego organizmu związków chemicznych, jak witaminy, składniki mineralne czy antyoksydanty. Żywność ta bogata jest też w substancje o potencjale wzmacniającym odporność i naczynia krwionośne oraz przeciwutleniającym czy antynowotworowym.

Regularne spożywanie superżywności skutkuje spowolnieniem starzenia organizmu oraz zmniejszeniem ryzyka wystąpienia takich chorób jak choroby układu sercowo-naczyniowego, choroby prostaty, cukrzyca typu 2 i nowotwory. Warto zaznaczyć, że prozdrowotne działanie spożywania produktów zaliczanych do superżywności została potwierdzona wieloma badaniami – dodaje ekspert z firmy Energy Poland.

Produkty należące do superżywności muszą być nieprzetworzone przemysłowo i mieć naturalne pochodzenie. Cechuje je niska wartość kaloryczna, dlatego superżywność nie może zastąpić nam całego menu, lecz stanowić uzupełnienie go w niezbędne składniki. Aby móc cieszyć się pełnym potencjałem superproduktów i zauważalnymi korzyściami z ich spożywania, należy zadbać o to, aby nasza codzienna dieta była dobrze zbilansowana. Nie może w niej zabraknąć węglowodanów czy cennych tłuszczów, za to trzeba wyeliminować z naszej diety żywność wysokoprzetworzoną. Nie bez znaczenia jest także jakość produktów zaliczanych do superfood – nieprawidłowe przechowywanie, konserwacja czy sposób produkcji mogą znacząco obniżyć ich jakość. Warto więc sięgać po żywność od sprawdzonych dostawców lub certyfikowane produkty oznaczone jako ekologiczne.

Jakie produkty zaliczamy do superżywności?

Lista produktów superfoods jest bardzo zróżnicowana i długa, więc nie sposób ich wszystkich wymienić. Analizując listy tworzone na podstawie zaleceń towarzystw naukowych zajmujących się żywieniem, można wybrać te produkty, które są najczęściej polecane. Wiele z nich jest droga lub trudno osiągalna bądź ich pochodzenie jest mało znane, a na ich podstawie tworzone są najlepsze ziołowe suplementy diety. Poniżej przedstawiamy listę sprawdzonych i łatwo dostępnych produktów należących do superżywności, które możemy bez problemu włączyć do naszego jadłospisu:

  • jarmuż – nieocenione źródło witaminy C i K oraz luteiny i zeaksantyny. Regularne spożywanie może poprawić wzrok, prawidłowe krzepnięcie krwi, a także, z uwagi na wysoką zawartość wapnia, zastąpić ten pierwiastek pochodzący z produktów mlecznych w diecie wegańskiej czy wegetariańskiej,
  • brokuł – źródło niezliczonej ilości witamin, kwasu foliowego, błonnika, potasu, magnezu, wapnia, żelaza, manganu, siarki i chromu. Szczególnie ceniony jest za działanie przeciwnowotworowe, za które odpowiedzialny jest beta-karoten, indol-karbinol, chlorofil czy sulforafan,
  • siemię lniane i nasiona chia – źródło błonnika, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, kwasu alfa-linolenowego, białka, witaminy E, cynku, magnezu czy żelaza. Wygląd i działanie obu tych produktów jest do siebie bardzo zbliżone. Redukują ryzyko rozwoju miażdżycy i działają przeciwzapalnie,
  • czosnek – zawiera wiele witamin, kwas pantotenowy, magnez, żelazo, potas, wapń, mangan, selen, cynk, miedź, a także fitosterole i fitoncydy, będące związkiem stosowanym do leczenia schorzeń dróg oddechowych, zwiększania odporności czy usprawnianiu pracy jelit,
  • orzechy włoskie – bogate źródło witamin, kwasu foliowego i pantotenowego, wapnia, magnezu, żelaza, potasu, cynku, fitosteroli oraz kwasu elagowego, odpowiedzialnego za działanie przeciwnotworowe oraz wspieranie układu odpornościowego. Ponadto skutecznie obniżają stężenie złego cholesterolu,
  • jagody – nieocenione źródło antyoksydantów, witamin, garbników, manganu, cynku czy selenu. Obniżają ryzyko chorób serca, zwalniają procesy starzenia, działają przeciwutleniająco i zalecane są w profilaktyce insulinooporności oraz nowotworów,
  • łosoś – doskonałe źródło kwasów tłuszczowych omega-3, które mają niezwykle korzystny wpływ na układ krążenia oraz układ nerwowy. Jest także bogaty w witaminę D, czyli podstawowy budulec kości, ale też sprzymierzeniec w walce z depresją i nowotworami,
  • pomidor – stanowi praktycznie jedyne źródło naturalnego likopenu o silnych właściwościach przeciwutleniających. Wspomaga układ krążenia i chroni przed rozwojem niektórych nowotworów – szczególnie prostaty,
  • czystek – zioło o dużej zawartości polifenoli i antyoksydantów. Skutecznie hamuje powstawanie stanów zapalnych w organizmie, tym samym chroniąc przed rozwojem wielu chorób,
  • cynamon – cechuje się wysoką koncentracją prozdrowotnie działających związków. Ceniony jest przede wszystkim za obniżanie stężenia glukozy, poprawę insulinowrażliwości organizmu czy działanie przeciwbakteryjne.
Regulamin korzystania z serwisu