Artykuł sponsorowany

Różnice między olejem rafinowanym a nierafinowanym

Różnice między olejem rafinowanym a nierafinowanym

Olej to jeden z najważniejszych produktów wykorzystywanych w kuchniach na całym świecie. Tłuszcz dostarcza organizmowi niezbędnej energii, umożliwia smażenie i pieczenie oraz poprawia smak sałatek, mięs i wielu innych potraw. Na rynku dostępna jest bogata gama olejów produkowanych z różnych gatunków roślin oraz różniących się metodą produkcji. Wyróżniamy tu dwa podstawowe rodzaje, mianowicie oleje rafinowane i nierafinowane. Czym się one różnią?

Olej rafinowany, czyli jaki?

Oleje roślinne poddaje się rafinacji, czyli wieloetapowemu procesowi wykorzystującemu działanie wysokiej temperatury oraz środków chemicznych, który ma na celu usunięcie zanieczyszczeń powstających na różnych etapach uprawy i obróbki roślin przeznaczonych do produkcji oleju.

Kolejne metody obróbki, w tym odśluzowanie, odkwaszanie, bielenie i odwadnianie umożliwiają kompleksowe oczyszczenie oleju i pozbawienie go białek, barwników, związków fosforowych i pozostałości metali oraz innych szkodliwych pierwiastków, takich jak ołów, kadm czy rtęć. - Mówi ekspert reprezentujący rozlewnię oleju jadalnego Erjox, specjalizującą się w sprzedaży, konfekcjonowaniu oraz rozlewaniu oleju rzepakowego i słonecznikowego.

W efekcie uzyskany klarowny olej jest bezpieczniejszy dla zdrowia i polecany np. dla alergików.

Rafinacja prowadzi do oczyszczenia oleju z katalizatorów utleniania, co w efekcie wydłuża trwałość gotowego produktu. Ponadto oczyszczony olej uzyskuje wyższą temperaturę dymienia, co zapobiega powstawaniu szkodliwych związków kancerogennych podczas obróbki cieplnej. Dzięki temu olej rafinowany doskonale nadaje się do smażenia i pieczenia.

Co prawda w trakcie rafinacji dochodzi do utraty niektórych korzystnych dla organizmu substancji, takich jak np. fosfolipidy, jednak wbrew obiegowej opinii olej rafinowany nie ustępuje produktom tłoczonym na zimno pod względem wartości odżywczych. Zawiera bowiem cenne kwasy omega-3, witaminę E oraz roślinne sterole.

Trzeba tu również zaznaczyć, że rafinowany olej charakteryzuje się słabszym smakiem i aromatem, co może być pożądane w kuchni, gdy chcemy zachować oryginalny smak potraw.

Czym charakteryzuje się olej nierafinowany?

W przeciwieństwie do produktów rafinowanych, które oferuje producent oleju roślinnego, produkty tłoczone na zimno nie są poddawane działaniu wysokiej temperatury i chemicznemu oczyszczaniu, przez co mogą zawierać toksyczne substancje. Niska temperatura dymienia sprawia również, że oleje nierafinowane nie nadają się do smażenia czy pieczenia, powinno się je stosować na surowo, np. w sałatkach czy jako dodatek do pieczywa. Trzeba tu zaznaczyć, że tego typu produkty charakteryzują się intensywniejszym zapachem i smakiem.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.